lørdag den 3. januar 2015

Anmeldelse 2m Flame Parafoil

Karakter: 2/5 (dårlige liner trækker ned)
Pris/Kvalitet: 3/5
Dom: Drage OK, men langt fra mærkevare. Liner knækker efter få gange. Med gode liner flyver den fint i kraftigere vind.


Den var købt hos banggod.com til en pris af $12.25. Deres fulde navn for den er

Braided Line Soft plus material Parachute Flame Sports Beach Kite


Det er en OK drage af faldskærmstypen (parafoil), med 2 linier, så den kan styres. Den er ca 2 meter bred, og 75 cm dyb. De fastsyede liner på dragen er noget tykkere end de medfølgende styreliner, og kvaliteten virker OK inden man skal ud at flyve. 

Stoffet er lidt stift, det er IKKE ripstop nylon, men det kan man heller ikke forvente i dette prisleje. Den kommer i en lille pose, så den er let at have med.

Der står at den flyver fra 5-20 mph (2,2 - 9 m/s), men det holder ikke. Man skal op på 4 m/s før den rigtigt flyver, og i den lave ende af skalaen er der problemer med ydercellerne ikke er helt pustet op. En god drage (eks: HQ Symphony Beach) flyver noget tidligere, selv i mindrew størrelse.

Jeg har fløjet med den i stødende vin, og det klarer den OK, dog ikke når vinden faldt til < 2m/s, så går luften af den, og den falder langsomt. Til gengæld kunne vindstøde få den til at flyve så meget fremad/opad, at den kom lodret over hovedet på mig. De gange den gjorde det mistede den pusten og faldt sammen, og blæste bagud. De gode overflyver som regel ikke.

Jeg fløj i stødende vind, min lommevindmåler sagde 1.6 -> 5 m/s, min vindmåler nogle hundrede meter derfra havde stød på op til 10 m/s. Når der var fart på vinden var den sjov at flyve med, og man kunne fint lave figurer. Og man kunne mærke trækket i linerne, hvilket også var en grund til at jeg valgte denne størrelse. Havde læst det ca var størrelsen som børn i 6-7 års alderen kan klare. Man kunne mærke hvordan linerne gav sig i længden. Det var godt og sjovt. Men i kraftig vind duer den slet ikke til børn i 7-8 års alderen. Trækker alt for meget.

Efter et par gange mere ude, så må jeg sige, at den er ikke til præcisionsflyvning, men den er sjov og giver noget træk, og så kan den styres. Det største problem er uden tvivl, at siderne staller hurtigere end midten, og man kan få enderne til at falde sammen ved hårde manøvrer.

Og hvis den staller oppe i luften, så kan man være tvunget til at skulle filtre lidt liner ud, men det tager ikke lang tid.

Har været ude med min søn på 7 år, med god vind, 7-15 m/s. De første gange hvor vi satte den op gav han slip på håndtagene da den trak lidt hårdt. Men da han først fik styr på at holde rigtigt, så var det rigtigt sjov. Han blev dog ked af det da den ene styreline blev revet over under flyvning. Så der var rigeligt med vind. Men vi korter dem bare lidt op, da det skete i den øverste meter. Min kollega der købter samme drage havde også knækkede liner første gang han var ude.

Næste gang var det knapt så spændende for min søn. Vinden var i underkanten, og ved kraftige drej stall'ede dragens ender, og den mistede luft, så man skulle være klar til at gå baglæns for at redde den. Så vind nok er vigtigt ved denne drage.

Update 2: Skiftede linerne fra de meget elastiske nylonliner til noget 50 kg Dyneema/Kevlar fiskeline. Det gav en kæmpe forskel. Den er nu meget bedre at flyve, reagerer godt og hurtigt på træk, og man får mere feedback gennem linerne. Det er som en helt ny drage. Så line-kvalitet er vigtigere end jeg havde forventet.

Her en video af min flyvning med de opgraderede liner:


Jeg vil sige at denne drage er et rigtigt godt køb til prisen på under 75 kr. Men hvis man begynder at regne nye Dyneema liner og et på håndstropper med i prisen, så er den ikke længere så billig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar